یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون مرکز ملي فضاي مجازي تشريح کرد؛

وضعيت جديد شبکه ملي اطلاعات/ اتفاق نظر در تعريف نهايي اينترنت ملي

شبکه - دولت الکترونيک - اينترنت

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰


معاون مرکز ملي فضاي مجازي، از رسيدن به اتفاق نظر با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در تعريف نهايي براي شبکه ملي اطلاعات خبر داد و گفت: اين طرح به زودي در شوراي‌عالي فضاي مجازي تصويب مي شود.

وايمکس نيوز - عباس آسوشه در مورد آخرين وضعيت شبکه ملي اطلاعات و نظارتي که مرکز ملي فضاي مجازي بر اين طرح دارد، اظهار داشت: اين پروژه سرعت بسيار خوبي پيدا کرده و اميدواريم هرچه سريعتر به يک طرح اجرايي نزديک شود.

شبکه ملي اطلاعات بار ديگر به تصوبب شوراي عالي فضاي مجازي مي رسد

وي با اشاره به بند 5 حکم مقام معظم رهبري براي دور دوم فعاليت شوراي عالي فضاي مجازي مبني بر «تسريع در راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات پس از تصويب طرح آن در شوراي عالي و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملي بر مراحل راه‌اندازي و بهره‌برداري از آن» خاطرنشان کرد: براساس تاکيدات مقام معظم رهبري، طرح شبکه ملي اطلاعات بايد هر چه سريعتر در شوراي عالي فضاي مجازي به تصويب برسد.

معاون فناوري مرکز ملي فضاي مجازي با بيان اينکه همانطور که در تعريف يک طرح مشخص است، طرح شبکه ملي اطلاعات نيز بايد براساس زمان بندي و تعيين خروجي و نتايج و اهداف آن به تصويب شوراي عالي فضاي مجازي برسد،گفت: در صورتي که شوراي عالي فضاي مجازي اين طرح را مصوب کند، قابليت و مجوز اجراي آن صادر مي شود.

آسوشه با تاکيد براينکه اقدامات خوبي براي نهايي شدن طرح شبکه ملي اطلاعات انجام پذيرفته است گفت: جلسات هماهنگي در سطح وزير ارتباطات برگزار شده است و به نظر مي آيد مقدمات کار براي اين طرح در حال انجام است.

وي در پاسخ به اين سوال که شبکه ملي اطلاعات به مرحله اجرا رسيده است و يا خير، تاکيد کرد: اين طرح در 2 فاز در حال پيگيري است که بخشي از آن مربوط به اصلاح شبکه موجود مي شود و در حال انجام است اما بخشي که مربوط به شبکه ملي اطلاعات به معناي مستقل از شبکه و ويژگيهاي جديد آن مي شود در حال انجام مقدمات اوليه براي طرح در شوراي عالي فضاي مجازي است.

شبکه فعلي را دور نمي اندازيم

معاون مرکز ملي فضاي مجازي با بيان اينکه در اين پروژه، قصد براين نيست که شبکه موجود را دور بياندازيم، اضافه کرد: شبکه ملي اطلاعات يک موجود جديد نخواهد بود که در کنا شبکه فعلي ارتباطات کشور بنشيند. يعني قرار نيست شبکه ديگري براي اين پروژه ايجاد کنيم. بلکه منظور از شبکه مستقل آن است که بدون نياز به اينترنت هم کاربران بتوانند خدمات دريافت کنند و اينترنت اولويت ارتباطات کاربران نباشد.

وي با اشاره به اينکه بعضي دوستان اصرار دارند بگويند شبکه فعلي همان شبکه ملي اطلاعات است که در حال تکميل است افزود: ما با اين تعريف مشکل داشتيم اما هم اکنون اين موضوع حل شده و به يک اتفاق نظر در تعريف واحدي براي شبکه ملي اطلاعات با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات رسيده ايم و نظراتمان نزديک شده است و در حال نهايي شدن اين تعريف و ساير اقدامات لازم براي ارائه شوراي عالي فضاي مجازي هستيم.

آسوشه با تاکيد براينکه شبکه ملي اطلاعات داراي خصوصيتهايي است که در اين شبکه موجود نيست و بايد اين خصوصيت اصلاح شود، گفت: پس از آنکه اين خصوصيات بر روي شبکه شکل گرفت مي توانيم بگوييم شبکه ملي يک نوزاد است و در مراحل بعدي بايد به رشد، توسعه و بلوغ اين نوزاد توجه کنيم. ما معتقد نيستيم که شبکه ملي اطلاعات يک شبه، يکساله و يا 5 ساله ايجاد شود. اما مي گوييم بايد به يک نقطه اي برسيم که بتوانيم بگوييم اين شبکه متولد شده و از آن به بعد بايد توسعه پيدا کند و بالغ شود.

معاون مرکز ملي فضاي مجازي از تعامل ميان وزارت ارتباطات با اين مرکز خبر داد و گفت: شرح اقدامات، فعاليتها و فرآيندهايي که بايد اتفاق بيافتد براي اين پروژه روشن شده است اما اينکه کداميک در اولويت باشد و با چه هزينه اي صورت گيرد، هنوز به طور کامل تعيين تکليف نشده است. طرح نهايي به زودي براي ارائه به شوراي عالي فضاي مجازي آماده مي شود و در اولويت قرار دارد و تمامي سختگيري براي آن است که تکميل و بدون نقص ارائه شود.

شبکه «اينترنت زده» کشور سامان مي يابد

آسوشه با اشاره به بهينه سازي شبکه موجود که به موازات طرح شبکه ملي اطلاعات در حال اجرا است خاطرنشان کرد: شبکه موجود بايد بهينه سازي شود و نبايد نگران بود که اين پروژه ملي هنوز روي کاغذ است و اجرا نشده است. بلکه کارهاي اجرايي خوبي براي آن تدوين شده و زمان بندي آن نيز مشخص شده که در اين زمينه وزارت ارتباطات، گزارش خود را به مرکز ملي فضاي مجازي ارائه کرده است.

اين مقام مسئول در مرکز ملي فضاي مجازي، ارائه خدمات با کيفيت مورد نياز مردم با قيمت و تعرفه مناسب را از جمله اهداف راه اندازي شبکه ملي اطلاعات عنوان کرد و گفت: بايد کمک کنيم تا اين شبکه «اينترنت زده» سر و سامان يابد. چرا که هم اکنون متاسفانه شبکه بدون اينترنت هيچ تعريفي ندارد. اما جالب اينجاست که اينترنت تنها يکي از خدمات شبکه ملي اطلاعات خواهد بود و روي اين شبکه تعداد بسياري سرويس و خدمت بومي و محلي خواهيم داشت.

وي با بيان اينکه هم اکنون حتي در ذهن خبرگان و دانش آموختگان ما نيز کلمه اتصال به معني اتصال به شبکه اينترنت است تصريح کرد: اين تعريف و ديدگاه بايد اصلاح شود و تا زماني که تعريف ملموسي از شبکه ملي اطلاعات نداشته باشيم نمي توان توقع اصلاح ديدگاه را داشت.

آسوشه با اشاره به اينکه با ايجاد شبکه ملي اطلاعات قرار نيست چيزي محدود شود گفت: بايد به شبکه اي مستقل از اينترنت متصل شويم و برنامه ريزي براي راه اندازي ابزارهايي مانند ايميل و جويشگر بومي در فازهاي بعدي اتفاق خواهد افتاد.

وي از طرح شبکه ملي اطلاعات به عنوان طرح زيرساختي کشور نام برد که بايد در شوراي عالي فضاي مجازي تعيين تکليف شود و افزود: تاز ماني که اين طرح، تعيين تکليف نشود، تمامي کسب و کارها و بازيگران عرصه فناوري اطلاعات، وابسته به اينترنت خواهند بود و نمي توان انتظار توليد محتواي بومي را داشت.

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو